uz-logo-pion-2.png

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny

wczesne_wspomaganie_rozwoju.jpg

Charakterystka studiów

wwrdiwr_logo.png

Adresaci

  • czynni zawodowo pedagodzy, pedagodzy specjalni, psychologowie, logopedzi, fizjoterapeuci, posiadających wykształcenie wyższe (kwalifikacja pełna co najmniej na poziomie 6 PRK, uzyskana w systemie szkolnictwa wyższego i nauki: ukończenie studiów na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny naukowej w ramach dziedzin nauk społecznych lub nauk medycznych i nauk o zdrowiu)
  • kandydaci posiadających przygotowanie pedagogiczne (studia podyplomowe spełniają wymagania rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).

Cele studiów

Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie specjalistów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, którzy uzyskają kompetencje oraz umiejętności w zakresie:

  • promowania rozwoju i uczenia się dziecka, kluczowej roli rodziny i środowiska w opiece, wychowaniu, edukacji, leczeniu i terapii,
  • zindywidualizowanego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w ramach wielospecjalistycznego zespołu  (wczesne rozpoznawanie potrzeb dziecka i rodziny oraz rozwiązywanie problemów zdrowia i funkcjonowania, warunkujących zaburzenia rozwojowe),
  • współpracy z rodziną i środowiskiem społeczno-wychowawczym we wspomaganiu rozwoju,
  • koordynowania prac w zakresie oceny funkcjonalnej i planowania pracy z dzieckiem, jego rodziną i środowiskiem,
  • realizacji zadań w sposób kompleksowy, skoordynowany w środowisku dziecka i rodziny zgodnie ze standardami WWR,
  • koordynacji działań podmiotów międzyresortowych, w celu zsynchronizowania opieki, wsparcia i dostępności,
  • optymalizowania włączania dziecka i rodziny do lokalnej społeczności, transdyscyplinarnej pracy zespołowej prowadzonej w środowisku.

Kompetencje 

Absolwentka/Absolwent studiów posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do pełnienia roli specjalisty wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny we wszystkich rodzajach placówek zajmujących się udzielaniem pomocy dzieciom z zaburzeniami neurorozwojowymi, sensorycznymi, emocjonalnymi, behawioralnymi lub nieprawidłowo kształtującą się osobowością i ich rodzinom.

Osoba posiadająca kwalifikacje do pracy w zakresie nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny, zgodnie z podstawowym wykształceniem kierunkowym uzyskanym w ramach studiów wyższych oraz kompetencjami w ramach ukończonych studiów podyplomowych, może podjąć zatrudnienie na stanowisku specjalisty wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny w:

  • Centrach Dziecka i Rodziny (placówki systemu oświaty, które zgodnie z projektowanymi zmianami będą koordynować wsparcie w ramach nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w zakresie wsparcia terapeutycznego i środowiskowego i zastąpią w tej roli wiodące ośrodki koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze),
  • zespołach WWR w jednostkach systemu oświaty realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny (obecne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze),
  • ośrodkach wczesnej interwencji,
  • Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą[1],
  • w jednostkach pomocy społecznej.

[1] Planowane do utworzenia przy specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodkach socjoterapii.

Plan i program studiów

Do pobrania:
Pliki do pobrania
Program studiów 1.36MB [ .pdf ]
Plan studiów 425.06KB [ .pdf ]

Rekrutacja

  • Rekrutacja odbywa się w systemie elektronicznym Rekrutacja on-line
  • O przyjęciu na studia decyduje kolejność złożenia wymaganych dokumentów.
  • Warunkiem uruchomienia studiów jest przyjęcie 30 uczestników.
    Spośród nieprzyjętych kandydatów, którzy z powodu wyczerpania limitu miejsc nie zakwalifikowali się do przyjęcia na studia podyplomowe, zostanie utworzona lista rezerwowa. Kandydaci z listy rezerwowej mogą zostać zakwalifikowani do przyjęcia na studia w przypadku rezygnacji osób z listy podstawowej.
  • Rekrutacja trwa od  24.09.2024 do 01.10.2024 roku.
  • Po zakwalifikowaniu kandydata w wyniku postępowania rekrutacyjnego konieczne jest dostarczenie do sekretariatu Instytutu Pedagogiki dokumentów . Brak dokumentacji jest równoznaczny z usunięciem kandydata z postępowania rekrutacyjnego,

Wymagane dokumenty

  1. podpisany wniosek o przyjęcie na studia podyplomowe (wygenerowany z systemu rekrutacji),
  2. odpisu dyplomu ukończenia studiów wyższych (I, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich),
  3. suplementu, z którego wynika, że kandydat posiada przygotowanie pedagogiczne (dokumentem potwierdzającym posiadanie przygotowania pedagogicznego może być również świadectwo ukończenia studiów podyplomowych nadających kwalifikacje pedagogiczne),
  4. Zaświadczenia o aktualnym zatrudnieniu na stanowisku nauczyciela.

Termin i miejsce składania dokumentów

  • Sekretariat Instytutu Pedagogiki A-16, p. 225
  • od 24.09.2024 r. do 1.10.2024 r. 
  • w godzinach 7.00-15.00

    

Przebieg studiów

  • Studia trwają cztery semestry
  • Zaplanowano 1065 godzin zajęć dydaktycznych w formie wykładów oraz konwersatoriów, w tym 240 godzin praktyki (90 ECTS).
  • Zajęcia będą odbywały się w soboty i niedziele w trybie hybrydowym (wykłady w trybie zdalnym, a ćwiczenia i konwersatoria w trybie stacjonarnym).
  • Pierwszy zjazd planowany jest w dniach 12-13.10.2024 roku (sobota i niedziela).
    W dniu 12.10.2024 r. w godzinach 9:00-10:00 odbędzie się obowiązkowe spotkanie organizacyjne w sali 138 w budynku A-16, al. Wojska Polskiego 69, mające na celu m.in. podpisanie umowy z uczestnikami studiów podyplomowych umowy. Po spotkaniu organizacyjnym (zgodnie z planem) odbędą się zajęcia dydaktyczne.

Warunki ukończenia studiów

  • Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń z oceną ze wszystkich przedmiotów oraz zaliczenie praktyki.
  • Nie przewiduje się pisania pracy dyplomowej

Czas trwania studiów

  • 4 semestry

Opłaty za studia 

  • studia bezpłatne
    Studia finansowane ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej

Plan zajęć

    

Administracja studiów

Sekretariat Instytutu Pedagogiki
al. Wojska Polskiego 69
Pokój 225 (budynek A-16)
tel. 68 328 32 56
e-mail: t.dzierzba@ipp.uz.zgora.pl

   

Karta zgłoszenia studiów

Do pobrania:
Pliki do pobrania

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18