uz-logo-pion-2.png

Doradca rodziny

doradca_rodziny.jpg

Adresaci

Studia doskonalące DORADCA RODZINY są adresowane do absolwentów studiów I i II stopnia, a także jednolitych studiów magisterskich, pracujących np. w placówkach oświatowych (przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych), jak i zatrudnionych w instytucjach zintegrowanego wsparcia społecznego (powiatowych centrach pomocy rodzinie, ośrodkach pomocy społecznej, placówkach specjalistycznego poradnictwa i innych).

 

Kwalifikacje 

Doradca rodziny dysponuje wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi usytuowanymi na styku różnych dyscyplin naukowych: pedagogiki, psychologii, socjologii, podstaw prawa rodzinnego. Obszar doradztwa rodzinnego dobrze wpisuje się w cele kluczowe rządu polskiego określone m.in. w takich dokumentach strategicznych i programach jak: Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego z perspektywą do roku 2030, Dostępność Plus [1], Zintegrowana Strategia Umiejętności [2] czy Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2020-2030 [3].

[1] Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r., o zapewnieniu dostępności osobom ze specjalnymi potrzebami, Dz.U. z dnia 5 września 2019 r., poz. 1696
[2]  Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030, https://www.gov.pl/attachment/d878ece0-503d-4b91-a9a1-68e8b3c9a375
[3] Monitor Polski, Dziennik Urzędowy Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 25 lutego 2021 r. poz. 218, Uchwała Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2021 r., w sprawie przyjęcia dokumentu Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami https://niepelnosprawni.gov.pl/download/Uchwala-Nr-27-Rady-Ministrow-w-sprawie-przyjecia-Strategii-1614284683.pdf

Uczestnik studiów podyplomowych uzyska kompetencje i doświadczenia w zakresie:

  • przekazywania rodzicom dzieci i uczniów oraz pełnoletnim uczniom informacji o:
    • prawach wynikających z Konwencji ONZ o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677), Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169 oraz z 2018 r. poz. 1217), Ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. Nr 149, poz. 887 z późn. zm., stan prawny na dzień 13.12.2021), Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), Ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.; Dz.U.2021.1249);
    • prawach dziecka/ucznia wynikających z przepisów, w tym dotyczących systemu oświaty,
    • uprawnieniach dzieci/uczniów i rodzin w zakresie dostępu do wsparcia w ramach krajowego systemu, w tym możliwości ustalania wsparcia jak najbliżej miejsca zamieszkania; 
  • oceny potrzeb rodziny w procesie oceny funkcjonalnej, w tym udział w pracach zespołów interdyscyplinarnych do opracowywania  indywidualnych planów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodzin oraz indywidualnych planów wsparcia dzieci, uczniów i rodzin związanych z problemami trudnościami pojawiającymi się w okresie realizacji obowiązku szkolnego;
  • monitorowania w zespole interdyscyplinarnym realizacji indywidualnych planów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodzin oraz innych indywidualnych planów wsparcia ucznia i rodziny i współpraca z podmiotami zaangażowanymi w realizację tych planów (rolą doradcy byłby kontakt z instytucjami z różnych sektorów, których zadania zostały ujęte w planie, rozwiązywanie ewentualnych problemów, poszukiwanie innych realizatorów wsparcia);
  • konsultowania i poradnictwa w zakresie rozwiązywania problemów rodzinnych;
  • wsparcia rodzin w obszarze wymiany doświadczeń w grupach specjalistów i samopomocowych;
  • prowadzenia poradnictwa w zakresie:
    • przezwyciężania trudności w pielęgnacji i wychowaniu dziecka,
    • wsparcia psychologicznego dziecka, ucznia i rodziny w kontekście ujawniających się trudności i problemów związanych z opieką i wychowaniem, funkcjonowaniem dziecka, ucznia i rodziny,
    • ukierunkowania na uzyskanie pomocy prawnej, w tym w zakresie praw rodzicielskich i pracowniczych,
    • dostępu do rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz świadczeń opieki zdrowotnej;
  • opracowywania wspólnie z osobami objętymi wsparciem, katalogu możliwego do uzyskania wsparcia;
  • występowania w imieniu osób, w celu umożliwienia im skorzystania ze wsparcia, na podstawie pisemnego upoważnienia;
  • współpracy w interdyscyplinarnych zespołach specjalistów dotyczących kwestii wspierania dziecka, ucznia i rodziny w działaniach opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych;
  • współpracy z instytucjami powołanymi do zadań związanych ze wsparciem społecznym celem wypracowania najskuteczniejszej oferty wsparcia w konkretnych problemach dzieci/uczniów i ich rodzin.

Przebieg studiów

  • Studia trwają dwa semestry. Zaplanowano 240 godzin zajęć dydaktycznych w formie wykładów oraz konwersatoriów, a także 50 godzin praktyki.

Warunki ukończenia studiów

  • Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń z oceną ze wszystkich przedmiotów oraz zaliczenie praktyki. Nie przewiduje się pisania pracy dyplomowej.

Czas trwania studiów

  • 2 semestry

Opłaty za studia 

  • studia bezpłatne

     

Plan zajęć

   

Plan i program studiów

Pliki do pobrania

   


Rekrutacja 2022/2023

  • Rekrutacja odbywa się w systemie elektronicznym Rekrutacja on-line
  • Nabór kandydatów trwa do 14 kwietnia 2023 (lub wypełnienia liczby miejsc)  
  • Warunkiem uruchomienia studiów jest zgłoszenie się 50 uczestników.  
  • O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń oraz złożenie wymaganych dokumentów.
  • Po zakwalifikowaniu Kandydata do postępowania rekrutacyjnego niezbędne jest dostarczenie podania (wygenerowanego z systemu rekrutacji) oraz odpisu dyplomu ukończenia studiów wyższych do Sekretariatu Instytutu Pedagogiki.
  • Brak dokumentów jest równoznaczny z usunięciem kandydata z postepowania rekrutacyjnego.
  • Termin składania dokumentów po zakwalifikowaniu na studia: do 21 kwietnia 2023.

  

Informacje dodatkowe 

  • Pierwszy zjazd planowany jest w dniach 06-07.05.2023 (zajęcia dydaktyczne).
  • 06.05.2023 w sobotę w godzinach 9:00-10:00 odbędzie się obowiązkowe spotkanie organizacyjne w auli C w budynku A-16, al. Wojska Polskiego, mające na celu m.in. podpisanie umów.
  • Po spotkaniu organizacyjnym (zgodnie z planem) odbędą się zajęcia dydaktyczne.
  • W semestrze I i II zajęcia będą odbywały się w soboty i niedziele w trybie hybrydowym (wykłady w trybie zdalnym, a konwersatoria w trybie stacjonarnym).
  • W I semestrze zaplanowano 5 zjazdów w trybie zdalnym oraz 2 zjazdy w trybie stacjonarnym.

   

Administracja studiów

Sekretariat Instytutu Pedagogiki
al. Wojska Polskiego 69
Pokój 225 (budynek A-16)
tel. 68 328 32 56
e-mail: t.dzierzba@ipp.uz.zgora.pl

 

Karta zgłoszenia studiów

Pliki do pobrania


     

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18