uz-logo-pion-2.png

Aktualności

Światowy Dzień Zespołu Downa, 21.03.2023

19.03.2023

Zapraszamy

do włączenia się do akcji koła naukowego Pedagogów Specjalnych UZ "INKLUZJA" przygotowanej w ramach obchodzonego w dniu

21 marca Światowego Dnia Zespołu Downa!

  

Data obchodów nie jest przypadkowa. Dzień 21 marca patronuje rozpoczynającej się wiośnie i narodzinom ludzi niezwykłych. Data ta wiąże się również z istotą tego zaburzenia – trisomią 21 chromosomu, powodującą zespół wad wrodzonych u osób nią dotkniętych.  Od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych.

Symbolem Zespołu Downa są kolorowe skarpetki będące synonimem niedopasowania społecznego i genotypowego z jakim borykają się osoby z zespołem Downa.

Wkładając w tym dniu kolorowe skarpetki nie do pary ludzie okazują solidarność z osobami z zespołem Downa i ich rodzinami. Skarpetki mogą być w paski, w kropki, długie lub krótkie, mogą być z różnych, niepasujących do siebie par. Im dziwniej, tym lepiej, bo wyglądając nieco odmiennie wysyłamy sygnał, że akceptujemy odmienność osób z zespołem Downa.

Dla pedagogów specjalnych ten dzień ma szczególny wymiar, ponieważ to oni są specjalistami zajmującymi się edukacją, rehabilitacją i terapią osób, których rozwój z różnych powodów przebiega nietypowo lub jest zaburzony, a więc również wspierają osoby z zespołem Downa – od ich urodzenia, aż do starości – jak również ich rodziny.

Zachęcamy do zrobienia sobie zdjęcia w kolorowych skarpetkach, umieszczenia ich na swoim Facebooku lub Instagramie i oznaczenia Koła Naukowego Pedagogów Specjalnych UZ "INKLUZJA".

   

dzien_zespolu_downa_2023.png

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18