zapraszamy do lektury publikacji przygotowanych w ramach projektu SoMoveED (Studies on Mobile Social Education), który ma na celu wdrożenie i upowszechnienie innowacyjnych rozwiązań modelu mobilnej edukacji społecznej - prowadzenia zajęc w ruchu, w miarę możliwości poza salami dydaktycznymi uczelni, z udziałem interesariuszy spoza środowiska akademickiego (obywateli, przedstawicieli instytucji i organizacji, aktywistów, osób zagrożonych marginalizacją). Liderem projektu, w którym uczestniczą partnerzy z 11 krajów jest Uniwersytet Zielonogórski, reprezentowany głównie przez pracowników Instytutu Socjologii WNS (Zespół UZ).
Więcej o projekcie na stronie: Projekt SoMoveED
Budujemy nowy model edukacji społecznej. Taki, który odpowiada na zmieniające się potrzeby, korzysta z niekonwencjonalnych metod, wykracza poza mury uczelni, angażuje studentów i lokalne społeczności. Nazwaliśmy go modelem mobilnym, bo stawiamy na ruch, kooperację i zmianę. Żyjąc w mobilnym świecie powinniśmy działać i edukować mobilnie. Model ten opisujemy w publikacjach o charakterze naukowym i praktycznym.
Knowledge on the Move, Teaching on the Move i Learning on the Move to powiązane ze sobą publikacje, będące owocem trzyletniej współpracy między jedenastoma ośrodkami z dziesięciu krajów (Chorwacja, Czechy, Francja, Niderlandy, Polska, Portugalia, Rumunia, Wielka Brytania, Turcja, Włochy). Liderem projektu „Social Education on the Move” jest Uniwersytet Zielonogórski. Jego pomysłodawcami, koordynatorami i współredaktorami wszystkich tomów są Dorota Bazuń i Mariusz Kwiatkowski z Instytutu Socjologii UZ. Autorami poszczególnych rozdziałów są reprezentanci wielu dyscyplin naukowych.
Książka Knowledge on the Move przedstawia teoretyczne i metodologiczne podstawy budowanego przez nas modelu. Odwołując się do kluczowego dla nas paradygmatu nowej mobilności (John Urry), przedstawiamy argumenty na rzecz mobilnego modelu edukacji społecznej, a następnie opisujemy założenia dotyczące preferowanych przez nas metod. Książki Teaching on the Move oraz Learning on the Move mają charakter metodyczny. Zawierają przykłady zajęć, scenariusze, inspirujące podpowiedzi dla nauczycieli i studentów.
Zachęcamy do lektury, licząc na dyskusję dotyczącą prezentowanych przez nas idei i praktycznych rozwiązań. Porozmawiajmy o wartości i znaczeniu spacerów badawczych, wizyt studyjnych, gier edukacyjnych w ruchu i innych prezentowanych tutaj pomysłów.
Dobrą okazją będzie konferencja międzynarodowa pod tytułem "Mobile Social Education in Action”, która odbędzie się na Uniwersytecie Zielonogórskim w dniach 9-10 maja 2023.